Online marketing: SEO trends 2022

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel trends in de online marketing. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op en er worden dagelijks nieuwe platformen en tools gelanceerd. Vooral in de wereld van SEO (zoekmachine optimalisatie) gaat het hard. Hoe hou je dat allemaal bij als marketeer?! Geen paniek, in dit artikel vertellen we je alles over dé SEO trends voor 2022!

Voordelen SEO

Wat je wilt bereiken met SEO is dat je meer bekendheid op internet krijgt door middel van relevante content. Je wilt jouw doelgroep, dus potentiële klanten aantrekken met als mogelijk doel: meer conversie. Een groot voordeel van SEO is dat je niet beperkt wordt door budget, dit is natuurlijk een ander verhaal bij advertising. Echter zijn de resultaten van SEO niet direct zichtbaar, het is echt een lange termijn strategie maar zorgt daarnaast ook ‘langer’ voor een positief effect. Ben jij benieuwd of jouw SEO teksten nog van deze tijd zijn? In deze blog nemen we je mee in de SEO trends van 2022!

Trend 1: Featured Snippets

Een bekende SEO trend in de online marketing zijn ‘featured snippets’. Het bestaat dus al een tijdje maar Google maakt ze steeds belangrijker en gaat ze dus ook vaker vertonen. Waarschijnlijk ken je het wel: zodra je op Google zoekt en er rolt meteen een antwoord uit zonder dat je hoeft door te klikken (zero-click search)! Denk hierbij bijvoorbeeld aan een recept wat je nodig hebt en de meest relevante opties zullen bovenaan in de SERPs verschijnen. In de zoekresultaten van het zoekwoord ‘vegan koekjes’ zie je dit direct terug.

Ik vind het persoonlijk een fijne trend omdat ik niet altijd zin heb in het doorspitten van zoveel mogelijke manieren.

Trend 2: Local SEO

Deze SEO trend is al langer op de markt maar mag zeker niet overgeslagen worden in deze blog! Onder local SEO verstaan we zoekmachine optimalisatie maar dan met geografische content. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘autogarage’ en je locatie staat aan, zal Google automatisch targetten op autogarages in de buurt. Een andere mogelijkheid is om te zoeken op ‘autogarage Rotterdam’ en de meest relevante uitkomsten uit die regio zullen naar boven komen. Kortom: in deze online marketing trend draait het om specifieke regionale informatie wat betreft producten of diensten.

Trend 3: Video Marketing

Een andere belangrijke SEO trend in 2022 is video marketing. In het algemeen vinden mensen iets visueels vrijwel altijd aantrekkelijker. Denk aan platforms zoals TikTok en Instagram, het kijkt ook gewoon lekker weg en soms leer je er ook nog wat van! Ook zorgen video’s ervoor dat je door Google wordt gezien als iemand met autoriteit. Veel content is namelijk nog tekstueel en Google ziet je, op het moment dat je dus video’s plaatst, als relevante bron.

Trend 4: Long-form content

Long-form content is een SEO trend wat meestal wordt ingezet om beter te ranken in Google maar natuurlijk ook om vakkennis te tonen. Het is lastig hier een eenzijdig antwoord op te krijgen maar er zijn wel een paar veelvoorkomende redenen om long-form content toe te passen:
Het onderscheid zich in de online marketing omdat het een bovengemiddelde lengte heeft ten opzichte van de doorgaans kortere SEO teksten. Ook wordt Long-form content door de gebruiker als waardevol beschouwd. Graadmeters zijn bijvoorbeeld het aantal lezers en de leesminuten.

Trend 5: AI-generated content

Er zijn tegenwoordig diverse SEO tools die door middel van Artificial Intelligence content produceren. Deze tools genereren op geautomatiseerde wijze meta-titels, meta-beschrijvingen en soms zelfs SEO artikelen door middel de inbreng van een paar keywords. Met andere woorden: Content Intelligence is een samenvatting van Artificial Intelligence en content wat marketeers aanzet tot het gebruik van machine learning algoritmes. Een groot voordeel is dat je tijd kunt besparen maar de output van geautomatiseerde content is nog niet op zo’n hoog niveau dat het beter is als handmatig werk.

Trend 6: Keyword clustering

Keyword clustering is een strategie om je keywords, zoals het woord ‘clustering’ als zegt, te bundelen. Dit is een efficiëntere manier van werken, omdat een zoekwoordenonderzoek best wel wat tijd kan kosten. In de zoekwoordplanner van Google Ads is het ook mogelijk om ‘gegroepeerde ideeën’ aan te vinken zodat er meteen groepjes keywords uitrollen. Handig toch? Zeker als jouw website vele pagina’s of diverse onderwerpen heeft!

Hopelijk ben je door deze blog wat wijzer geworden wat betreft de SEO trends van 2022 in de online marketing! Wil je meer weten over SEO of heb je hulp nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Wij zijn helemaal op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en helpen je graag verder.

Scroll naar top