Skip links

Storytelling: waarom het vertellen van een goed verhaal echt werkt! 

Storytelling is iets wat de mensheid al vanaf het begin der tijden doet. Denk maar eens aan de muurschilderingen uit de oertijd, de ontwikkeling van de boekdrukkunst in de Middeleeuwen of de schilderijen van Rembrandt en Vermeer tijdens de Gouden Eeuw. 

Wat is storytelling?

Verhalen vertellen. Iedereen wil verhalen vertellen. Je wilt vertellen wat je gedaan hebt afgelopen weekend, je wilt vertellen over die leuke Netflix serie van gisteravond, over wat je plannen zijn voor de zomer, je wilt vertellen over die sportles en je wilt vertellen wat voor nieuw product je hebt ontwikkelt. Storytelling is een krachtig middel om te communiceren, informatie te verspreiden en te inspireren. Om het interessant te houden voor je publiek moet je allereerst de aandacht trekken. Je moet nieuwsgierigheid opwekken, empathie creëren en ervoor zorgen dat je publiek zich helemaal vastbijt in jouw verhaal. Maar hoe houd je het interessant? Dat is de ultieme uitdaging! 

Hoe werkt dat dan? 

De kracht van storytelling zit hem vooral in de werking op het menselijk brein. Allereerst hangt storytelling samen met het proces van Neural Coupling. Dit proces zorgt ervoor dat de luisteraar of kijker het verhaal omzet in zijn eigen ideeën en ervaring. Daarnaast zorgt het ervoor dat ons brein dezelfde activiteit vertoont als het brein van de storyteller. Ons brein maakt dopamine aan wanneer we sterke emoties ervaren. Dit maakt het voor het brein makkelijker om de ervaring zo nauwkeurig mogelijk te herinneren. Daarnaast wordt ook de stof oxytocine aangemaakt. Deze zorgt voor gevoelens van compassie, betrouwbaarheid en vrijgevigheid. Tot slot is er de activiteit in de cortex.  Meerdere delen van ons brein worden geactiveerd bij het zien en horen van verhalen waardoor de werking van het verhaal vele malen effectiever is dan wanneer er enkel feitelijke informatie wordt gegeven. Informatie die verstrekt wordt met behulp van beelden wordt 60 keer sneller door het brein verwerkt worden.   

Storytelling beïnvloedt ons gedrag

Dit is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat. Het stimuleren van een bepaalde actie. Goede storytelling kan leiden tot het gewenste gedrag. In veel gevallen is dit natuurlijk dat het publiek je product koopt of gebruik gaat maken van je diensten en services. Goede storytelling is dan ook een fundamenteel onderdeel in marketing. Onze maatschappij draait nu eenmaal op snelheid en bakken vol van informatie. De hele dag door zijn er overal prikkels die ons moeten stimuleren. Omdat het er (te) veel zijn moet ons brein alles heel snel verwerken. Het is dus voor merken de uitdaging op te vallen in het mediacircus. De zogenaamde oorlog om aandacht is dan ook in volle gang. Wanneer het je lukt de aandacht van de consument voor je te winnen, kun je het gedrag beïnvloeden en je producten verkopen. De aandacht trekken? Dát doe je met goede storytelling!

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51