Wat is het verschil tussen standaard & slimme Shopping-campagnes?

Wanneer je ooit op zoek bent geweest binnen Google naar een bepaald product, ben je ongetwijfeld in aanraking gekomen met Google Shopping. In dit blog geven we niet alleen alle details van een Shopping-campagne maar ook de wijze waarop een slimme Shopping-campagne verschilt met een standaard Shopping-campagne.

Wat is Google Shopping?

Laten we beginnen bij de basis. Wat houdt Google Shopping precies in? Google Shopping focust zich op het promoten en verkopen van fysieke producten. De advertenties die gegenereerd worden met een Shopping-campagne bevatten korte maar toch uitgebreide productinformatie, zoals de naam van de verkoper/website, verkoopprijs en een afbeelding van het product. Om aan de slag te gaan met Google Shopping, dien je te beschikken over een Google Ads- en Google Merchant Center account. Wanneer je vervolgens een Shopping-campagne aanmaakt in Google Ads, kan via een koppeling tussen bovenstaande platformen de productinformatie uit het Merchant Center getoond worden aan mensen die op zoek zijn naar jouw soort producten.

Beschik je al over een Shopping-campagne en wil je deze graag optimaliseren? Raadpleeg dan onze 10 tips om Google Shopping-campagnes te optimaliseren.

 

Vereisten voor Shopping-campagnes

Om een Shopping-campagne op te zetten, stelt Google een aantal vereisten. Zo moet je niet alleen beschikken over een gekoppeld Google Ads- en Merchant Center account, maar heeft Google ook een beleid voor Shopping-advertenties opgesteld. Dit betekent dat al jouw product advertenties moeten voldoen aan dit beleid. Let op: het Shopping beleid wijkt af van het algehele Google Ads beleid! Lees het Shopping beleid dus ook zeker goed door. 

Ook moeten jouw productgegevens minimaal elke 30 dagen up-to-date worden gehouden. Google heeft hieraan een bepaalde kwaliteitsnorm verbonden, zodat alle advertenties zo gebruiksvriendelijk mogelijk blijven. Deze productgegevens kunnen worden ingediend via het Merchant Center.

Hoe werkt het?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Search-campagne, werkt Google Shopping niet met zoekwoorden maar met een productfeed. Bij een standaard Shopping-campagne kunnen echter wel uitsluitingszoekwoorden gebruikt worden. Vervolgens bepaalt het veilingssysteem van Google jouw ranking binnen Google Shopping. De ranking kan onder andere afhankelijk zijn van je producttitel, merk, website en de hoogte van je biedingen. 

Wanneer een persoon actief op zoek is naar jouw soort product, toont Google een overzicht met de verschillende aanbieders van soortgelijke producten. Dankzij Google Shopping krijgt deze persoon dus een snel overzicht van de verschillende producten, prijzen en webwinkels. Wanneer er op één van de advertenties geklikt wordt, wordt de persoon doorgeleid naar de webpagina van het desbetreffende product.

 

Waarom slimme Shopping-campagnes?

Nu je weet wat Shopping-campagnes exact inhouden, kunnen we ons gaan bezighouden met slimme Shopping-campagnes. Slimme Shopping-campagnes zijn geautomatiseerde advertenties. Deze advertenties verbeteren en optimaliseren zichzelf voortdurend door middel van machine learning.

Waarbij je bij een standaard Shopping-campagne handmatig je biedingen moet instellen en bijhouden, ontzorgt een slimme Shopping-campagne je hiervan. Dankzij de automatische biedstrategie van Google worden jouw biedingen zodanig ingesteld dat er altijd gestreefd wordt naar een maximale conversiewaarde. 

Maar dat is nog niet alles. Naast het optimaliseren van de biedingen houden slimme Shopping-campagnes zich ook bezig met de advertentieplaatsingen. Zo zorgt Google ervoor dat jouw advertenties in verschillende netwerken worden weergegeven, waaronder Gmail en YouTube. Hier is wel een vereiste aan verbonden, namelijk dat je een remarketing doelgroep hebt die bestaat uit minimaal honderd actieve gebruikers. Deze lijst zorgt ervoor dat Google constant nieuwe interessante profielen kan vinden om te targeten.

Nadelen van slimme Shopping-campagnes

Ieder voordeel heeft zijn nadeel is een bekend gezegde. Slimme Shopping-campagnes bieden dus ook een nadeel, namelijk de controle en invloed op de prestaties van de campagnes. Dankzij de geautomatiseerde biedstrategie kunnen er geen bodaanpassingen gedaan worden of biedingen per product(groep) ingesteld worden. Uiteraard is het wel mogelijk een dagbudget in te stellen.

Ook kunnen er bij slimme Shopping-campagnes geen uitsluitingszoekwoorden gebruikt worden. Wat ook een keerzijde is, is het feit dat er geen specifieke targeting kan worden toegepast. Bij specifieke targeting kun je denken aan doelgroep-, locatie- en apparaat targeting. Daarnaast is het ook niet mogelijk om een advertentieplanning toe te voegen. 

Wat zijn de verschillen tussen standaard- en slimme Shopping-campagnes?

Nu je bovenstaande informatie hebt doorgelezen, weet je de verschillen tussen standaard- en slimme Shopping-campagnes. Echter hebben we toch nog een keer de grootste verschillen voor je op een rijtje gezet:

Standaard Shopping-campagnes

  • De CPC kan handmatig worden ingesteld
  • Handmatig opzetten wat veel tijd, kennis & ervaring vergt
  • Targeting op alle gebieden
  • Optie om alle netwerken zelf uit te kiezen

Slimme Shopping-campagnes

  • Geautomatiseerde biedstrategie
  • Snel & makkelijk op te zetten
  • Beperkte targeting zoals doelgroep, locatie en apparaat
  • Veel netwerkopties zoals het Google search- en display netwerk, Gmail & YouTube

We kunnen dus concluderen dat de standaard Shopping-campagnes veel controle geven over de campagnes, maar meer moeite kosten om op te zetten terwijl slimme Shopping-campagnes juist heel snel en makkelijk op te zetten zijn, maar minder controle geven over de campagnes.

Wil je meer weten over Shopping-campagnes of wil je jouw Google Ads-campagnes uitbesteden? Stormachtig helpt jou graag. Start een chatgesprek met ons (rechtsonder in beeld) of stuur ons een mailtje.

Scroll naar top