Adverteer je op een bepaald zoekwoord in Google AdWords en heb je een te lage kwaliteitsscore, dan betaal je automatisch te veel aan Google. Tijd voor verandering.
Stel, je hebt een webshop in rode rozen en je adverteert op het zoekwoord ‘rode rozen’ in Google AdWords, dan is het interessant om te kijken wat de kwaliteitsscore is. De kwaliteitsscore bepaalt uiteindelijk of je vertoond wordt als iemand zoekt op ‘rode rozen’, op welke positie je staat en hoeveel je dit kost.
De kwaliteitsscore van een zoekwoord zie je als je op het tekstballonnetje klikt naast het zoekwoord. Een kwaliteitsscore van 7 is gemiddeld. Heb je een kwaliteitsscore van 10? Dan betaal je zo’n 30% minder voor een advertentie op dat ene zoekwoord dan concurrenten met een kwaliteitsscore van 7. Heb je een kwaliteitsscore van 4? Dan betaal je zo’n 30% meer dan concurrenten met een kwaliteitsscore van 7 en dan is het dus zinvol om verbeteringen door te voeren.
De kwaliteitsscore kun je verhogen door:
– Het relatief aantal klikken op je advertentie te verhogen
– De bestemmingspagina te verbeteren
– De advertentietekst relevant te maken
Er zijn tientallen manieren om de kwaliteitsscore te verhogen. Hieronder lees je vijf tips!

1 ] Schakel over op AMP-landingspagina’s
Sinds kort is het mogelijk om mobiele bezoekers via Google AdWords door te verwijzen naar Accelerated Mobile Pages op jouw website. AMP is een open-source framework om pagina’s op jouw website nog sneller te maken. Maak jij gebruik van een open-source CMS-systeem, zoals WordPress, dan is een AMP-plugin met één klik te installeren. Je website laadt nu binnen een seconde op mobiel. De eerste testresultaten zijn positief, zo blijkt uit een onderzoek van het AMP-team. Bezoekers verlaten een AMP-site minder snel dan een normale website. Daarnaast converteren meer bezoekers. Ongetwijfeld leidt dit tot een betere kwaliteitsscore in Google AdWords, waardoor AMP-adverteerders uiteindelijk minder betalen per klik. Dit heeft uiteindelijk weer een positieve uitwerking op de Return on Investment.
2 ] Maak gebruik van alle extensies
Een advertentie in Google AdWords bestaat uit twee koppen, een zichtbare URL en een omschrijving. Maar, maak je al volop gebruik van de advertentie-extensies? Breid je advertenties uit met meer dan tien extensies, zoals sitelinks (links naar pagina’s op jouw site), highlight-extenties (USP’s), prijs-extenties (producten of diensten) en oproep-extenties (telefoonnummer). Hiermee valt je advertentie nog meer op.
3 ] Val op met een prikkelende advertentietekst
Kies een creatieve advertentietekst. Dus niet: “Rode rozen voor elk budget, van lichtrood tot donkerrood.” Maar… “Verras jouw geliefde met een bos rode rozen. Tijdelijk: gratis kaart bij een boeket van 10 euro.” Verleid een bezoeker, maar wees ook zo concreet mogelijk. Dit vind ik een toptekst: “Rode rozen vanaf 1,95 euro per stuk. Voor 18:00 uur besteld, morgen in huis”. Wanneer je direct een prijs noemt, dan schrikt dit wellicht een klein deel van de bezoekers af. Dat is overigens prima, want deze bezoekers zouden ook nooit wat bij jou kopen. Door ze in een vroeg stadium al af te stoten, voorkom je dat jouw AdWords-budget snel verdampt. De bezoekers die wel doorklikken, weten al hoeveel een bos rode rozen kost en gaan sneller over tot aankoop.
4 ] Maak advertentiegroepen kleiner
De perfecte advertentiegroep bestaat uit niet meer dan enkele zoekwoorden. Dan is het makkelijker om zeer relevant te blijven en om de kwaliteitsscore te verhogen. Voorbeeld: in een advertentiegroep over ‘rode rozen’ is het niet verstandig om een breed zoekwoord als ‘rozen’ op te nemen. Iemand die zoekt op ‘rozen’ krijgt anders de advertentie van ‘rode rozen’ te zien, terwijl de persoon in kwestie mogelijk gele rozen nodig heeft.
5 ] Gebruik geen brede zoekwoorden
De laatste tip is om geen brede zoekwoorden te gebruiken. Adverteer je op een breed zoekwoord als ‘rozen’, dan word je ook gevonden op ‘rozen tekeningen’, ‘gratis rozen’ en ‘zwarte rozen’. Voeg alleen woordgroepen en exacte zoekwoorden toe. Wil je breder adverteren? Kies dan voor modified broad match, door een plusje toe te voegen.
Baal je van een te lage kwaliteitsscore voor zoekwoorden in Google AdWords? Ik kijk graag mee in je campagne. Neem contact op!