Webshops, ze zijn niet meer weg te denken voor de Nederlandse consument. Bijna driekwart van alle Nederlanders shopt online. Vooral 25- tot 45-jarigen weten de webshops goed te vinden. De grootste groei was te zien in online producten of diensten, zoals kaartjes voor evenementen en abonnementen op streamingdiensten. We kunnen in ieder geval concluderen dat e-commerce erg populair is. Wil jij een webshop starten of je bestaande webshop een boost geven? Lees dan snel verder!
74% van de Nederlanders koopt online
In een onderzoek van het CBS vertelde 74% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder dat ze iets online gekocht hadden in 2022. In 2021 kocht 77% van de Nederlanders online, maar door de corona maatregelen waren fysieke winkels deels gesloten. Vergeleken met 2020 is er wel een stijging te zien, toen gaven 71% van de Nederlanders aan online aankopen gedaan te hebben. Al met al groeit het aantal online kopers dus nog steeds. Die cijfers kunnen interessant zijn voor jouw webshop.
Bron: CBS
Vooral 25- tot 45-jarigen maken gebruik van e-commerce
Het valt op dat vooral 25- tot 45-jarigen shoppen via internet. 88% van de Nederlanders in deze leeftijdsgroep kocht in 2022 online goederen of diensten. Dit is ongeveer net zoveel als het jaar ervoor. Van de Nederlanders van 75 jaar of ouder deed 34% online aankopen, ook dit aantal is niet gewijzigd vergeleken met 2021. De afname was vooral te zien onder de 65- tot 76-jarigen. In 2021 kochten 68% van deze mensen online producten of diensten terwijl dat in 2022 61% was. Interessante cijfers voor webshop-bezitters!
Digitale of fysieke producten en diensten?
Tussen fysieke en digitale producten of diensten zien we ook een verschil in aankopen. Een digitaal product is een vervanging van een fysiek product. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer naar de bioscoop voor een kaartje want je kan via Pathé thuis een film huren. Ook bij het stadion hoef je niet meer naar de kassa voor een kaartje, die bestel je eenvoudig via de website. In 2021 kocht 8% van de 12-plussers op deze manier kaartjes terwijl dat in 2022 34% was. Voor sportevenementen of -wedstrijden steeg de online kaartverkoop van 2 tot 9%. Ook films, series, abonnementen of muziek werden vaak gekocht. Hierin was het percentage gelijk of iets hoger dan een jaar eerder.
Opvallend: er werden in 2022 juist minder fysieke producten gekocht via het internet. In een tijd waarin je de deur niet meer uit hoeft voor kleding, schoenen en accessoires hebben Nederlanders juist méér de winkels opgezocht. Nederlanders van 12 jaar of ouder kochten minder vaak kleding, schoenen en accessoires via internet. Het viel op dat het online bestellen van maaltijden ook terugliep in 2022. Een kwart van de Nederlanders die meededen met het onderzoek kocht cosmetica, meubels, sportartikelen, etenswaren of woonaccessoires via webshops. Ook dit is minder dan het jaar ervoor. Vooral digitale producten en diensten lijken dus een groei te maken in de e-commerce branche.
Geef jouw webshop een boost
Al met al kunnen we uit deze cijfers de conclusie trekken dat een groot deel van de Nederlanders online winkelt. Het opzetten van een webshop of verbeteren van je huidige webshop is dus een heel goed idee. Je webshop een boost geven kan op veel verschillende manieren. Zorg bijvoorbeeld voor goede blogs en geoptimaliseerde landingspagina’s. Doe aan linkbuilding of schakel e-mailmarketing in. In ieder geval kun je ervoor zorgen dat je website snel, veilig en goed werkt. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opzetten of verbeteren van een webshop? Onze Stormtroopers staan graag voor jou klaar. Neem gerust contact op om de mogelijkheden met ons te bespreken.