Skip links

Meer e-mailadressen verzamelen voor e-mailmarketing: 9 tips

E-mailmarketing is een effectieve manier om meer omzet uit jouw bestaande klantenkring te halen. Van upselling tot de introductie van nieuwe diensten of producten: dankzij e-mailmarketing weet je vrijwel zeker dat een boodschap bij jouw klanten aankomt. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je veel e-mailadressen nodig hebt. Maar hoe kom je daar nu aan?

Ik geef in dit artikel acht tips om meer e-mailadressen te krijgen. Houd er wel rekening mee dat een aanmelding AVG-proof moet zijn. Oftewel: iemand die zijn e-mailadres achterlaat, die moet weten dat hij of zij iedere maand een mailing van jouw bedrijf gaat ontvangen. Zorg dat dit duidelijk vermeld staat bij het aanmeldformulier.

Tip 1: Geef een e-book of digitaal magazine weg
Stel, je verkoopt verf. Dan is het interessant om een e-book weg te geven met als titel ‘Schilderen voor beginners’. In dit e-book deel je slimme en nuttige tips. Het resultaat is dat veel mensen dit e-book willen hebben en dus hun e-mailadressen achterlaten om het boek te ontvangen. In het e-book kun je weer links naar jouw webshop of website opnemen. Ook kun je werken met affiliatelinks. Als je zelf geen verfkwasten verkoopt, link dan door naar bijv. Bol.com en je vangt vijf procent commissie op een verkoop op Bol.com.

Weet je niet waar je over moet schrijven? Vraag aan jouw (potentiële) klanten waar zij behoefte aan hebben. Mogelijk krijg je waardevolle feedback.

Benieuwd hoe je een e-book maakt? Dat lees je hier!

Overigens kun je meer weggeven dan e-books. Andere nuttige downloads zijn: video’s, podcasts, presentaties, whitepapers, checklists en webinars. Een steigerhout-verkoper kan een instructievideo weggeven met als titel “Zo maak je een eigen steigerhouten bank”, terwijl een keukenzaak een checklist kan aanbieden “Waar op letten bij een nieuwe keuken”.

Tip 2: Noem de nieuwsbrief geen nieuwsbrief
Veel websites hebben een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief op de site staan. Is de tekst op jouw website iets in de trant van: “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief”? Stop daarmee! Een maandelijkse mailing een nieuwsbrief noemen is niet sexy. Gebruik termen die een blijvende indruk achterlaten.

Een paar voorbeelden:
“Mis geen enkele kortingsactie”
“Psst… Wij delen ons nieuws als eerste met jou!”
“Ontvang ons magazine met het laatste nieuws over …”
“5% korting op je volgende aankoop”

Een bezoeker op jouw website moet pijn ervaren als hij zich niet inschrijft voor jouw mailing. Als een bezoeker korting of het laatste nieuws misloopt, dan doet dat een beetje pijn en dat kan net genoeg zijn om een e-mailadres te krijgen.

Score.nl geeft 10 euro korting als een bezoeker een mailadres achterlaat.

Tip 3: denk na over een leuke actie
Een e-mailadres kan in de toekomst veel extra omzet opleveren, dus investeer in het uitbreiden van de database met e-mailadressen. Je kunt iets gratis weggeven (zoals bij tip 1, een e-book), maar nog beter is om iets op locatie weg te geven (in ruil voor een e-mailadres). In dat geval weet je zeker dat mensen die zich inschrijven ook daadwerkelijk bij jou op locatie komen. Komen klanten uit heel het land, dan kun je ervoor kiezen om iets op te sturen.

Voorbeelden:
– 5% korting op een eerstvolgende aankoop
– Gratis strandbal (in de zomer) met daarop het logo van jouw bedrijf
– Gratis kopje koffie / thee bij een bezoek aan ons restaurant. Overigens is het nog leuker om iets speciaals te verzinnen. Stel, je hebt een pannenkoekenrestaurant, dan is het beter om een gratis pannenkoek weg te geven.
– Heerlijke luxe chocoladereep (met uiteraard een verpakking eromheen waar jouw bedrijfslogo groot op staat).

Tip 4: verzamel e-mailadressen lokaal
Wat vaak wordt vergeten is dat e-mailadressen ook lokaal verzameld kunnen worden. Vraag bezoekers in jouw winkel, op een beurs of in de showroom of ze zich in willen schrijven. Als je veel bezoekers ontvangt, kun je dit proces ook automatiseren. Plaats een creatieve opstelling in de showroom met een iPad. Laat bezoekers daar een gekke foto maken, die ze kunnen opsturen naar hun eigen e-mailadres. Op die manier ontvang je veel e-mailadressen en je krijgt inzicht in hoe druk het op bepaalde dagen was.

Tip 5: scherm content af
Een andere mogelijkheid is om een interessante landingspagina te maken en deze content af te schermen. Bezoekers die het artikel willen lezen, moeten hun e-mailadres achterlaten. Als je écht goed content hebt, zijn bezoekers bereid dit te doen.

Het voordeel van afgeschermde content is dat deze pagina’s redelijk goed vindbaar zijn in Google. Overigens niet zo goed als niet-afgeschermde content, maar dat moet je dan maar voor lief nemen. Als je deze artikelen dan ook nog eens vaak deelt via sociale media (LinkedIn, Facebook, Instagram), dan neemt het aantal inschrijvingen flink toe. Ontvang je nog te weinig bezoekers op de landingspagina’s? Probeer de doelgroep dan te bereiken via het display netwerk van Google of door te adverteren op bepaalde zoekwoorden.

Tip 6: maak het inschrijfformulier korter
Probeer het inschrijfformulier zo kort mogelijk te maken. In principe heb je alleen een e-mailadres nodig. Sommige bedrijven vragen echter veel meer gegevens, zoals bedrijfsnaam, voor- en achternaam van de persoon en soms zelfs het telefoonnummer. Dit zijn allemaal drempels. Vraag in eerste instantie alleen om een mailadres. Je kunt later altijd nog andere gegevens vragen.

Tip 7: kies voor een pop-up
Heb je dan eindelijk een aantrekkelijke en uitnodigende titel gevonden om bezoekers te stimuleren om een e-mailadres achter te laten, dan wil je natuurlijk wel dat zij deze melding te zien krijgen. Op veel websites staat het inschrijfformulier in de footer (oftewel de onderkant) van de website. Jammer. Een pop-up is misschien storend, maar wel zeer effectief. Plaats een inschrijfformulier (+ wervende tekst) in een pop-up en je zult zien dat het aantal inschrijvingen met een factor twee toeneemt.

Gebruik je WordPress? Met de plugin Popup Maker is het een makkie om een pop-up te maken. Wil je een professionele pop-up? Persoonlijk vind ik de pop-ups van Sleeknote erg fraai, al betaal je dan wel een paar tientjes per maand. Een fijne WordPress-plugin is Layered Popups. Je betaalt eenmalig een paar tientjes, maar dan kun je wel een fraaie pop-up bouwen. Een andere mogelijkheid is dat de webbouwer een maatwerk pop-up maakt.

Een voorbeeld van een pop-up van Sleeknote.

Tip 8: maak gebruik van sociale media
Heb je wel eens op LinkedIn een post geplaatst, waarin je connecties uitnodigt zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief? Gewoon doen. Als je een groot netwerk hebt (500+ connecties), dan levert zo’n post mogelijk tientallen nieuwe mailadressen op. Is jouw doelgroep actief op Facebook en Instagram? Nodig jouw volgers en fans dan actief uit via deze kanalen.

Tip 9: koppel een livechat of chatbot aan Mailchimp
Met een livechat of chatbot voer je een interactief gesprek met bezoekers. Je kunt (geautomatiseerd) vragen of iemand de mailing wil ontvangen. Zo ja, dan wordt het e-mailadres automatisch naar Mailchimp gestuurd. Een chatbot met geautomatiseerde Mailchimp-koppeling is Continual.ly, maar er zijn meer soortgelijke tools.

Gemiddelde beoordeling
Stormachtig★★★★★5.0
51