2

Menu

Non branded vs branded zoekwoorden: alles wat je moet weten!

Ieder bedrijf wordt gevonden op branded en non branded zoekwoorden. Hoe breng je de verhouding tussen branded en non branded keywords in kaart? En wat is de perfecte verhouding?

Eerst is het belangrijk om het verschil te weten tussen branded en non branded zoekwoorden.

Wat zijn branded zoekwoorden?
Branded zoekwoorden zijn zoekwoorden die jouw bedrijfsnaam bevatten. In het geval van Zalando zijn branded zoekwoorden: Zalando, Zalando schoenen, Zalando webshop, Zalando reviews, Zalando heren, etc. Ook verkeerd geschreven woorden – bijv. Zallando – worden onder de branded zoekwoorden gerekend. Mensen die branded zoekwoorden gebruiken, die kennen jouw bedrijf al, hebben een grote koopintentie en zijn vaker ambassadeurs (of fans) van jouw bedrijf.

Wat zijn non branded zoekwoorden?
Non branded zoekwoorden zijn zoekwoorden zonder jouw bedrijfsnaam er in. Vaak gaat het om zoekwoorden naar bepaalde producten of diensten. Vooorbeelden van non branded zoekwoorden voor Zalando zijn: schoenen webshop, sneakers kopen, beste webwinkel, zwarte pantalon, etc. Vaak is er op non branded zoekwoorden meer concurrentie, omdat meerdere bedrijven strijden om de eerste plek op een zoekwoord. Neem het zoekwoord ‘sneakers kopen’: Zalando wil op 1 staan, maar dat geldt ook voor Footlocker, Van Haren, Nike.nl en nog tientallen andere (web)winkels.

Waar moet ik mij op richten: branded of non branded?
Het voordeel van branded zoekwoorden is dat je hier waarschijnlijk al goed op vindbaar bent. Als je in Google zoekt op je eigen bedrijfsnaam, dan komt jouw site waarschijnlijk al naar boven. Als je gaat optimaliseren op branded zoekwoorden, dan is het vooral zinvol om te focussen op branded zoekwoorden die het conversiepercentage kunnen verhogen, bijv.: [bedrijfsnaam] reviews. Daarnaast wordt er waarschijnlijk veel meer op jouw bedrijfsnaam gezocht naarmate je beter vindbaar bent op non branded zoektermen: de naamsbekendheid van je bedrijf neemt immers toe.

Het is dus slim om juist te focussen op non branded zoekwoorden. Met deze zoekwoorden bereik je een nieuwe doelgroep. De beste manier is om interessante content toe te voegen aan je website. Schrijf wervende teksten met veel inhoud en publiceer deze online.

Vind je het lastig om teksten te schrijven? Schakel dan een SEO-copywriter of SEO-tekstschrijver in. Bij Stormachtig zijn we gespecialiseerd in SEO-teksten schrijven. We helpen jou graag, dus neem contact met ons op als je hulp nodig hebt.

Hoe vind ik nieuwe non branded zoekwoorden om op te optimaliseren?
Begin met een zoekwoordenonderzoek. In dit artikel geef ik je een paar tips hoe je een zoekwoordenonderzoek opzet.

Moet ik branded zoekwoorden helemaal links laten liggen?
Nee. Het kan slim zijn om een Google Ads-campagne op branded zoekwoorden te starten. Als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam, dan voorkom je daarmee dat een concurrent bovenaan staat met een advertentie. En vaak betaal je niet meer dan een paar cent per klik voor een advertentie op je eigen bedrijfsnaam, omdat de advertentie heel relevant is en daardoor de kwaliteitsscore ook hoog is. Maak in Google Ads wel onderscheid tussen branded en non branded zoekwoorden, bijv. twee aparte campagnes met eigen budgetten.

Daarnaast is het verstandig om Google Mijn Bedrijf te vullen met zoveel mogelijk informatie, zodat jouw bedrijf goed opvalt op de zoekresultatenpagina. Dit is hieronder goed te zien.

Hoe reken ik uit wat mijn verhouding branded en non branded is?
In Search Console kun je zien hoeveel mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam. Ga naar ‘Prestaties’ en klik bovenaan op + Nieuw (in de filters). Klik dan op ‘Zoekopdracht’ en vervolgens kun je zoekopdrachten met jouw bedrijfsnaam weergeven (of juist zonder jouw bedrijsnaam). Klik op ‘Toepassen’.

Let op: je kunt op slechts één query filteren. Wil je op meerdere query’s filteren? Exporteer alle zoektermen dan als CSV en filter verder in Excel of Google Sheets.

In het geval van Stormachtig zijn er de afgelopen 3 maanden 113 branded klikken geweest en 11.860 klikken op non branded zoekwoorden. Dit betekent dat 99% (11.860 / 11.973 * 100) op non branded zoekwoorden binnenkomt. Dat is een extreem hoog percentage.

Wat is de ideale verhouding branded vs non branded?
Als je als klein bedrijf actief aan content marketing doet of veel verschillende producten aanbiedt, dan zul je zien dat je veel beter gevonden wordt op non branded zoekwoorden. 99% (zoals hierboven) is extreem veel, maar 90-95% is realistisch.

We hebben de verhoudingen op een rij gezet van diverse klanten:

– Sportschool – 15% non branded / 85% branded
– Opleidingsinstituut – 75% non branded / 25% branded
– Drukkerij – 96% non branded / 4% branded
– Webshop 1 – 95% non branded / 5% branded
– Webshop 2 – 92% non branded / 8% branded
– Webshop 3 – 93% non branded/ 7% branded
– Hovenier – 76% non branded / 24% branded
– Nieuwswebsite – 94% non branded / 6% branded
– Accountantskantoor – 66% non branded / 34% branded
– IT-bedrijf – 96% non branded / 4% branded
– IT-bedrijf 2 – 90% non branded / 10% branded
– IT-bedrijf 3 – 34% non braned / 66% branded
– Zakelijke dienstverlener – 96% non branded / 4% branded
– Zakelijke dienstverlener – 94% non branded / 6% branded
– Zakelijke dienstverlener 2 – 73% non branded / 27% branded
– Zakelijke dienstverlener 3 – 59% non branded / 41% branded
– Bouwbedrijf 1 – 72% non branded / 28% branded
– Bouwbedrijf 2 – 92% non branded / 8% branded

Wat opvalt is dat de verhoudingen flink verschillen. Wel is het zo dat bedrijven met een grote naamsbekendheid vaak boven de 20%-grens op branded zoekwoorden zitten.

Als we de cijfers van deze achttien bedrijven bundelen, dan is het gemiddelde percentage non branded zoekwoorden 78% procent en het gemiddelde percentage branded zoekwoorden 22%. Kortom: gemiddeld gebruikt vier op de vijf bezoekers een zoekwoord zonder een bedrijfsnaam er in.

Toch is er geen goede of slechte verhouding als het gaat om branded vs non branded. Door optimalisaties op zoekwoorden kan het percentage non branded zoekwoorden toenemen, terwijl door andere marketingactiviteiten de naamsbekendheid kan toenemen en daarmee dus het percentage branded zoekwoorden. Als beide groepen (flink) stijgen, ben je goed bezig.

Tip: je kunt SE Ranking ook gebruiken om snel inzicht te krijgen in hoe concurrenten presteren of om te zien hoeveel zoekvolume er is op bepaalde zoekwoorden. Gebruik daarvoor de onderstaande zoekbalk.

Nog niet uitgelezen? Lees hier 19 vragen en antwoorden over zoekmachineoptimalisatie. Je krijgt antwoorden op vragen als: Wat is belangrijker: techniek, content of linkbuilding? Hoe worden mijn pagina’s snel gevonden? Heeft het zin om veel afbeeldingen te uploaden? Of lees onze 14 tips om hoger in Google te komen.

Meer weten over zoekmachine-optimalisatie? Kun je hulp gebruiken om hoger te komen in Google? Stormachtig helpt jou graag. Start een chatgesprek met ons (rechtsonder in beeld) of stuur ons een mailtje.

Populaire berichten

Heb je een vraag?
Wil je meer weten of heb je een vraag? Onze collega Tim Kraaijvanger staat voor je klaar!

Misschien vind je dit ook interessant...

Moz introduceert Brand Authority: hoe wordt dit berekend?

Hoe sterk is jouw merk? Moz geeft inzicht met de nieuwe ‘Brand Authority’: een metric …

Verkopen via Bol: 6 slimme tips, kosten & ervaringen

Heb je een eigen webshop of wil je gaan verkopen via Bol.com? Het is mogelijk …

Hoe haal je informatie uit de datalayer met Google Tag Manager?

Wil je bepaalde acties of conversies op je website meetbaar maken? Dan is Google Tag …